Toveren in iemands hoofd

Het NLP Communicatiemodel

Hoe iemand ‘van binnen’ zijn waarnemingen omzet in een gedrag met resultaten wordt in beeld gebracht door het NLP Communicatiemodel.

Per seconde komen er miljoenen informatieprikkels op ons af. Als we die allemaal bewust zouden moeten verwerken zouden we al snel gek worden. Daarom filteren we de informatie bij binnenkomst in ‘ons systeem’. Dat filteren doen we onbewust door te vervormen, iets weg te laten of door te generaliseren.

Ieder mens filtert op zijn eigen manier. We hebben tenslotte allemaal onze eigen herinneringen, overtuigingen en waarden. En daardoor krijgt ieder mens zijn eigen unieke ‘interne voorstelling’ van wat er gebeurt. Die interne voorstelling bepaalt echter wel hoe iemand reageert op wat er gebeurt. En zo komt het dat verschillende mensen ook verschillend reageren op wat ze waarnemen. De gebeurtenis is hetzelfde, maar de manier waarop mensen op diezelfde gebeurtenis reageren is afhankelijk van hoe ze die gebeurtenis 'zien'.

voorbeeld

Jan van der Plas komt regelmatig voor zaken in het World Trade Centre in Amsterdam. Op een dinsdagmiddag rijdt hij in zijn auto over de A2 vanuit Den Bosch naar Haarlem voor een afspraak. Op de radio hoort hij het einde van een radiobericht waarin wordt verteld dat er een vliegtuig het World Trade Centre is ingevlogen. Hij schrikt hiervan en maakt zich een voorstelling van de enorme chaos die er daardoor in Amsterdam zal zijn. Bij de afslag Hilversum kiest hij voor een weg binnendoor, waardoor hij niet langs Amsterdam hoeft. Uiteindelijk komt hij een uur te laat op zijn afspraak. Daar aangekomen blijkt dat het gaat om aanslagen op het Trade Centre in New York.

<<  terug naar opdracht 3                                                                           >> maak nu opdracht 4

Hogeschool Amsterdam
Domein O&O